Dyrt og ulovligt at glemme eftersyn af varmepumpen

Mange varmepumpeejere er ikke klar over, at det både er lovpligtigt og fornuftigt at få efterset luft til vand- og jordvarmepumpen hvert år.

Ligesom en bil skal efterses, skal din luft til vand- og jordvarmepumpe også vedligeholdes og serviceres for at fungere optimalt og holde længst muligt. Har du en luft til vand- eller jordvarmepumpe er det som udgangspunkt lovpligtigt at få den efterset hvert år. Og der er også en god grund til at overholde eftersynet, hvis du gerne vil spare på varmeregningen, fortæller Kim Manfred Pedersen, kvalitetschef hos Gastech-Energi.

Næsten hver 8. varmepumpe er installeret eller dimensioneret forkert

Ifølge en undersøgelse fra Green Lab Brugerinnovation er langt de fleste varmepumpeejere tilfredse med deres varmepumper, men undersøgelsen viser også, at 12 pct. eller næsten hver 8. varmepumpe har drifts- eller varmeproblemer, fordi varmepumperne fx er installeret eller dimensioneret forkert. Det er derfor vigtigt at vælge en leverandør med mange års erfaring og en installatør med indgående kendskab til installation af varmepumper. For det koster på pengepungen, når varmepumpen bruger for meget energi. På kort sigt påvirker det elregningen, så dine varmeudgifter stiger. På længere sigt forringer det i værste fald din varmepumpes levetid.

Læs også: Kan det betale sig at have en serviceaftale til varmepumpen?

Dyrere elregning

Og det er ikke småpenge, varmepumpeejere kan spare. Ifølge en undersøgelse fra Teknologisk Institut risikerer varmepumpeejere hvert år at få en elregning, der gennemsnitligt er 16 pct. højere end nødvendigt, fordi varmepumpen er installeret eller dimensioneret forkert eller skal justeres. Og det kan blive til rigtig mange ærgerlige penge, som kunne være brugt til noget langt sjovere.

Eftersyn sparer dig for mange penge

Ifølge Kim Manfred Pedersen, Gastech-Energi er det derfor en god idé at få serviceret varmepumpen, hvis du gerne vil spare penge på varmeregningen. ”Ved et eftersyn vil en servicemontør opdage, hvis din varmepumpe fx er indstillet forkert og bruger for meget energi. Er varmepumpen eksempelvis installeret om sommeren, kan det være vigtigt allerede om vinteren at efterjustere varmepumpen for ikke at bruge for meget energi”, fortæller Kim Manfred Pedersen og fortsætter: ”Faktisk skal der ikke ret mange fejlindstillinger til, før varmepumpen er ineffektiv, og så er det, at det bliver dyrt”.

Læs også: Sådan får du en lavere elregning.

Skal alle varmepumper efterses?

Det er altid en god idé at få efterset og serviceret en varmepumpe, så den bruger mindst muligt energi og holder længere. Varmepumper, der indeholder mere end 1 kg kølemiddel, skal efterses mindst én gang årligt. Indeholder din varmepumpe mere end 2,5 kg kølemiddel, skal eftersynet udføres af en certificeret montør fra en kølevirksomhed, forklarer Kim Manfred Pedersen.

Tjek typeskiltet

Størstedelen af alle luft til vand- og jordvarmepumper indeholder over 1 kg kølemiddel og er derfor underlagt reglerne om et lovpligtigt årligt eftersyn. Er du i tvivl om, hvor meget kølemiddel din varmepumpe indeholder, kan du forholdsvist nemt finde ud af det ved at tjekke etiketten på varmepumpen, også kaldet typeskiltet. Her vil der stå, hvor meget kølemiddel din varmepumpe indeholder. Alternativt kan du finde det under de tekniske data i manualen.

Læs mere om reglerne for eftersyn af luft til vand- og jordvarmepumper

God idé at have en serviceaftale

”Har du en luft til vand- eller en jordvarmepumpe, kan det være en fordel at have en serviceaftale, hvor en montør hvert år efterser og servicerer din varmepumpe. Så er du nemlig sikker på både at overholde det lovpligtige eftersyn, og at din varmepumpe kører stabilt og effektivt. Samtidig kan du hurtigt få hjælp, hvis uheldet er ude,” slutter Kim Manfred Pedersen, kvalitetschef hos Gastech-Energi.

Læs mere om vores serviceaftale til varmepumper.

Kilder:
Elforsk.dk og Teknologisk Institut:

Bek nr. 100 af 31/01/2007 om anvendelse af trykbærende udstyr: https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2007/100

For yderligere oplysninger kontakt venligst:

Kim Manfred Pedersen
Kvalitetschef
Gastech Energi A/S
E-mail: kmp@gastech.dk

Få en serviceaftale inkl. årligt, lovpligtigt eftersyn af din varmepumpe.

Med en serviceaftale bliver din luft til vand- eller jordvarmepumpe løbende vedligeholdt, og det lovpligtige eftersyn overholdes. Du er samtidig sikret gratis hjælp, hvis uheldet er ude – også i weekenden og på helligdage i hele fyringssæsonen.